Kennispoort Verloskunde

Inloggen

Registreren
Wachtwoord vergeten?
  • Home
  • Over Kennispoort Verloskunde
  • Onderzoeken
  • Nieuwsbrief
  • Discussies
  • Cursussen
  • Congressen
  • Vacatures
07 - 02 - 2012 | 04:20 uur  Aantal profielen: 3369   Bekijk alle profielen

Nieuws

Actuele nieuwsbrief
Archief:
  • 2011
    • Januari
    • Februari
    • Maart
    • April
    • Mei
    • Juni
    • Juli
    • September
    • Oktober
    • November
    • December
  • 2010
    • Februari
    • Maart
    • April
    • Mei
    • Juni
    • Juli
    • Oktober
    • November
    • December
  • 2009
    • Maart
    • Mei
    • Juli
    • September
    • Oktober
    • November
    • December
  • 2008
    • April
    • Juni
    • Oktober
    • December
  • 2007
    • Maart
    • Mei
    • Juni
    • Juni
    • Oktober
    • November
  • 2006
    • September

Terug naar overzicht

Vitamine D en groei in ABCD

Datum: 30 - 06 - 2010

Vitamine D en groei in ABCD
Maternal early pregnancy vitamin D status in relation to fetal and neonatal growth: results of the multi-ethnic Amsterdam Biorn Children and their Development cohort. Leffelaar ER, Vrijkotte TGM, Eijsden van M. British Journal of Nutrition, 2010; doi:10.1017/S0000711451000022X
Directe link naar de samenvatting van het artikel in British Journal of Nutrition

Er wordt aangenomen dat de intra-uteriene omgeving veel gezondheidsuitkomsten in het volwassen leven beïnvloedt. Verder weten we dat vitamine D belangrijk is voor foetale en neonatale ontwikkeling, vooral voor de groei. Deze studie onderzocht het verband tussen maternale vitamine D status bij 12-14 weken zwangerschap en geboortegewicht (SGA) en postnatale groei (lengte en gewicht). Etniciteit van de moeder heeft invloed op SGA en postnatale groei. Daarom bekeken de onderzoekers ook of verschillen in SGA en postnatale groei verklaard konden worden door etnische verschillen in vitamine D status.
Uit het Nederlandse ADCD-cohort werden 3.730 vrouwen met een à-terme geboorte van één levend kind geselecteerd. Het bleek dat vrouwen met ontoereikende vitamine D waarden ( 29,9 nmol/l) bijna 2,5 keer vaker een kind met een laag geboortegewicht (SGA) kregen. Ook kregen deze vrouwen kinderen die gemiddeld 114 gram lichter waren dan de kinderen van vrouwen met toereikende vitamine D waarden ( 50 nmol/l). Deze kinderen vertoonden in het eerste levensjaar een versnelde groei vergeleken met kinderen van vrouwen met een toereikende vitamine D status. De verschillen in SGA en neonatale groei werden slechts in beperkte mate verklaard door de etnische verschillen in maternale vitamine D status.
Hoewel het supplementeren van vitamine D voor zwangeren met een on - toereikende vitamine D status een gunstige invloed zou kunnen hebben, is eerst meer onderzoek nodig om dit beleid verder te onderbouwen.

Reacties

(0 reacties)

Wilt u de reacties lezen en / of zelf reageren op dit artikel? Log dan s.v.p. eerst in of meld u aan.

• Copyright 2012 • Contact