Georganiseerd door

HALT: Hanteren Agressie en Lastig Gedrag (2-daagse training)

Tijdens je spreekuur loop je er misschien tegenaan dat gesprekken stroef verlopen. Hierdoor wordt de sfeer onprettig en duren gesprekken onnodig lang. Misschien voel je je in de verdediging gedrukt wanneer je bepaalde adviezen geeft, of krijg je soms zelfs te maken met agressief of bedreigend gedrag. Je zou best nieuwe communicatiestrategieën willen uitproberen, maar tijdens de drukte van alledag heb je geen tijd of gelegenheid deze te oefenen. En je wilt er natuurlijk ook eerst zeker van zijn dat ze werken.

Effectieve communicatie is lang niet altijd gemakkelijk, maar wel de basis van ons werk. Het verkrijgen van de benodigde informatie voor een goede oordeelsvorming en het effectief overbrengen van adviezen, berust op effectieve communicatie. Maar communicatie is lang niet altijd gemakkelijk. Iedere zorgprofessional krijgt ooit te maken met moeizame communicatie, lastig gedrag en/of agressie van cliënten.

In de training HALT (Hanteren Agressie en Lastig Gedrag) krijg jij helder inzicht in je eigen werkhouding en communicatie. Je breidt je arsenaal aan communicatiestrategieën uit en oefent deze in een veilige setting met behulp van een ervaren trainingsacteur. Je leert effectief onderhandelen en lastig en agressief gedrag voorkomen.

Doelgroep

Deze training richt zich op zorgprofessionals die het leuk vinden in een veilige setting hun eigen communicatiestijl te onderzoeken en verbeteren. Daarnaast is er volop gelegenheid actief te experimenteren en effectieve handvatten te zoeken voor het hanteren van agressie en lastig gedrag.

Leerdoelen

Na afloop van de training heb je:

  • inzicht gekregen in de diverse vormen van communicatie
  • globaal inzicht gekregen en de eigen non-verbale houding
  • inzicht gekregen in de gesprekstechniek “volgen en sturen” en weet je dit toe te passen
  • globaal inzicht in een aantal (persoonlijke) valkuilen die tijdens een adviesgesprek kunnen optreden
  • inzicht gekregen in de verschillen van beleving
  • inzicht gekregen hoe je op assertieve wijze kunt reageren/confronteren
  • inzicht in de manier waarop de verschillende gedragsvormen kunnen escaleren

Na afloop van de training kun je:

  • effectief feedback geven en ontvangen
  • een inschatting maken welk basis adviesmodel op het juiste moment kan worden ingezet
  • op de juiste wijze een slecht nieuws gesprek te voeren
  • verschillende vormen van lastig gedrag/agressie herkennen
  • lastig/agressief gedrag ombuigen naar acceptabel/gewenst gedrag

Na afloop ontvang je een deelnamebewijs en een evaluatieformulier.