Georganiseerd door
Hechting rondom de geboorte (Babykennis)
Heb je wel eens te maken met ouders die tijdens de zwangerschap zelden contact maken met de baby? Of met moeders die het moeilijk vinden om zorgtaken voor de baby op zich te nemen na de geboorte. Misschien tref je af en toe aanstaande ouders die je niet kunt geruststellen over het welzijn van de foetus? De signalen voor haperingen in het hechtingsproces variëren van subtiel tot overduidelijk. Vraag je je wel eens af of je optimale steun biedt aan deze ouders en baby’s binnen de grenzen van je vakgebied? Deze scholing leert je over het hechtingsproces tussen ouders en baby’s en geeft handvatten mee voor de ondersteuning van gezonde en meer zorgelijke situaties in de praktijk.
De gehechtheidtheorie is één van de meest onderzochte theorieën in de psychologie en zeer relevant voor verloskundigen om kennis van te hebben. De geboortezorg is bij uitstek geschikt voor het ondersteunen van de hechting tussen ouder en baby en het signaleren van problematiek op dit gebied.
De verdiepende scholing/MIO ‘Hechting rondom de geboorte’ voor verloskundigen focust zich op het proces van hechting tussen ouders en hun baby. Het programma is afwisselend met theorie, opdrachten, films en casuïstiek besprekingen.
Onderwerpen die aan bod komen:
- Gehechtheidtheorie
- Hechting tijdens de zwangerschap
- Zorgen signaleren
- Gehechtheidstijlen signaleren tijdens de zwangerschap
- Ondersteuning bieden bij verschillende manieren van gehechtheid
- Gesprekstechnieken
- Motiveren voor hulp
- Tips om de ouder-kind relatie te ondersteunen
- MIO casuïstiek bespreking: Cursisten brengen zelf casuïstiek in en reflecteren op eigen handelen en beleid
De docent is gespecialiseerd op het gebied van zwangerschaps- en babypsychologie en heeft ervaring met de behandeling van problemen in de gehechtheidrelatie.
Doel: Na deze scholing…
- Heb je meer kennis over de impact van de ouder-kind relatie op de ontwikkeling van het kind.
- Kun je problemen in de ouder-kind relatie signaleren.
- Heb je meer gespreksvaardigheden om dit onderwerp met ouders te bespreken.
- Kun je cliënten motiveren voor verdere psychologische ondersteuning.
- Heb je meer tools om de prille ouder-kind relatie te ondersteunen.
Duur:
De uren zijn verdeeld over twee dagen:
Dag 1: 10.00 uur – 16.00 uur
Dag 2: 13.30 uur- 16.30 uur
+ 1 uur voorbereidingsopdracht