Een groot deel van je werk bestaat uit adviseren en informeren. Je weet hoe groot de invloed is van een gezonde leefstijl in de zwangerschap. Graag zou je willen dat al je adviezen opgevolgd worden. Het is soms echter lastig om zwangeren te motiveren. Er zijn praktische bezwaren tegen je advies, of je cliënt/patiënt is niet voldoende gemotiveerd. Jij kunt je hier, als professional, best wel eens machteloos of geïrriteerd bij voelen. Het gedrag van de zwangere komt de gezondheid van haar en haar baby immers niet altijd ten goede. Ze rookt, neemt medicatie niet in, volgt medisch advies niet op, eet ongezond of bereidt zich niet goed voor op de bevalling.
In deze tweedaagse training leer je nieuwe gespreksvaardigheden. Deze manier van gespreksvoering helpt je om minder te adviseren en meer te motiveren. Hierdoor bereik je met evenveel moeite meer resultaat. Het zelfbeschikkingsrecht van je cliënt/patiënt is het uitgangspunt, maar je adviezen zullen vaker worden opgevolgd, je cliënt/patiënt ervaart een verbetering van de gezondheid en jij ervaart meer werkplezier.
Onderwerpen waarbij motiverende gespreksvoering ingezet kan worden:
- roken, alcohol, drugs
- voedingsadvies
- anders bewegen
- anders, meer of minder werken
- voorbereiding op de bevalling
- vaccinaties
- medicatie-inname
- en iedere andere gewenste gedragsverandering.
Doelgroep
Deze training richt zich op verpleegkundigen, artsen, verloskundigen en kraamverzorgenden die prenatale en/of postnatale zorg verlenen en hun zwangeren willen aanzetten tot gezond gedrag.
Leerdoelen
Je werkt tijdens deze training aan deze leerdoelen:
- Je legt een theoretische basis voor motiverende gespreksvoering
- Je kent en herkent diverse communicatieve stijlen
- Je kunt deze stijlen toepassen op het juiste moment, en voldoende afwisselen in uw gespreksvoering
- Je hebt kennis van de ‘circle of motivation’, herkent waar je patiënt/cliënt in deze cirkel zit en kunt je patiënt/cliënt een fase verder helpen
- Je kunt mensen beter motiveren tot gedragsverandering
- Je kunt uw patiënt/cliënt informeren op een motiverende manier
- Je kunt blokkades bij een patiënt/cliënt ombuigen naar gedragsintenties
- Je kent de aspecten van een goede begeleiding bij gedragsverandering
Na afloop ontvang je een deelnamebewijs en een evaluatieformulier.
Werkvormen en lesmateriaal
Je leert de theoretische achtergronden van deze boeiende vorm van gespreksvoering en oefent met een collega. Op dag twee heb je de gelegenheid om met eigen ingebrachte casuïstiek te oefenen.
Je krijgt bij deze training diverse handouts die je helpen het geleerde mee te nemen in je praktijkvoering.
Docenten
Deze training wordt gegeven door:
Verloskundige, coach, trainer motiverende gespreksvoering, mindfulnesstrainer, auteur.