ISeeYou

Geplaatst op

Normaal gesproken duren stages maximaal elf weken en vinden in verschillende praktijken en ziekenhuizen plaats. Hierbij zijn studenten erg gefocust zijn op het verwerven van competenties en is er minder aandacht voor het observeren van de interactie tussen de zorgverlener en de vrouw en de ervaringen van de vrouw hiermee.

Uit de literatuur is naar voren gekomen dat langdurig contact met de zwangere en het volgen van het gehele proces van zwangerschap tot kraamtijd belangrijke aspecten zijn om inzicht te krijgen in woman-centred care, oftewel persoonsgerichte zorg gericht op de zwangere. Studenten kunnen zich deze benadering van verloskundige zorg eigen maken, toepassen en ontwikkelen. Het blijkt ook dat hoe eerder de verloskundigen (in opleiding) een goede basis ontwikkelen voor woman-centred care, des te sterker zij deze benadering in de praktijk kunnen neerzetten.

Eerstejaars studenten verloskunde volgen vrouwen van de zwangerschap tot en met de kraamtijd bij contacten met haar zorgprofessionals. Tijdens deze contacten verbinden de studenten zich met de vrouw als zorgvrager in plaats van met de zorgprofessional. De studenten maken kennis met het doen van onderzoek: ze verzamelen data met betrekking tot woman-centred care met de client-centred care questionnaire. Voorafgaande aan het project volgen de studenten project ondersteunende hoor- en werkcolleges.

Doel

  • Door naast de vrouw plaats te nemen, krijgt de verloskundige in opleiding inzicht in de belevingswereld van de zwangere en bevallen(de) vrouw, ten aanzien van zwanger zijn en (transitie naar) moeder worden als ook rond zorgverlening, beleid en besluitvorming die zij ervaart tijdens deze periode
  • De verloskundige in opleiding heeft de gelegenheid de zorg die verleend wordt door individuele zorgverleners rondom zwangerschap en geboorte te verkennen en de interactie tussen de vrouw en de zorgverlener te observeren
  • Het project ondersteunt de professionele ontwikkeling van de verloskundige in opleiding en de ontwikkeling van kritisch denken en reflecteren
  • De VIO wordt betrokken in wetenschappelijk onderzoek
  • Inbedding van resultaten in Bachelor onderwijs curriculum

Vraagstelling/hypothese

Verloskunde studenten vergroten hun inzicht in de belevingswereld van de zwangere en bevallen(de) vrouw, ten aanzien van zwanger zijn en (transitie naar) moeder worden als ook rond zorgverlening, beleid en besluitvorming die zij ervaart tijdens deze periode.

Begeleider(s)

Dr. Yvonne Fontein-Kuipers
Enja Romeijn
Dr. A van Staa

Uitvoerder(s)

Dr. J.A.C.A. Fontein-Kuipers

Contactpersonen

Dr. J.A.C.A. Fontein-Kuipers

Periode

September 2016 – september 2021


Publicaties

Fontein-Kuipers Y, Romeijn E, Zwijnenberg A, Eekhof W, van Staa A. ‘ISeeYou’: A woman-centred care education and research project in Dutch bachelor midwifery education. Health Education Journal. 2018:1-16.

Fontein-Kuipers Y, Romeijn E. ISeeYou – Evaluation of a woman-centred care pilot project in Bachelor midwifery education and research. Midwifery. 2018; 58:1-5.



Log in / Registreer