Vrouwen willen zelf kiezen hoe ze omgaan met baringspijn. Ze willen ook meer keuze hebben dan alleen de ingrijpende ruggenprik of een infuuspompje met pijnstillende medicatie. Promovendus Trudy Klomp van de vakgroep Midwifery Science aan het VUmc/EMGO+ deed onderzoek naar de houding van zwangere vrouwen tegenover pijnbestrijding. Klomp: “De meeste vrouwen geven er de voorkeur aan om te bevallen zonder pijnmedicatie. Maar ze zijn blij dat er middelen zijn als ze die nodig hebben.”

In Nederland is bij vrouwen, hun partners en zorgverleners veel aandacht voor de omgang met baringspijn. Belangrijk hierbij is de begeleiding  tijdens de bevallingdoor een verloskundige. Goede en respectvolle hulp geeft vrouwen een groter gevoel van controle en daardoor vaak meer tevredenheid over hun bevalling.

Zwangere vrouwen en hun partners krijgen doorgaans veel gekleurde informatie over bevallen en hoe om te gaan met baringspijn. Klomp: “Een bevalling is lastig te plannen omdat het haast bij iedere vrouw anders verloopt. Duidelijke en eerlijke informatie helpt zwangere vrouwen bij het vormen van een reëler beeld. Een meerderheid van de vrouwen gaat dan ook anders om met de baringspijn dan dat men vooraf aangaf.”

Lachgas is effectief
Er komen meer en meer bevalcentra/bevalhuizen waar vrouwen kunnen bevallen in een huiselijke omgeving. Hier kunnen ze kiezen voor pijnbestrijdingsvormen zoals lachgas. Lachgas is een niet-invasieve methode die makkelijk te starten is (zelf toe te dienen), relatief snel werkt (binnen een minuut) en ook weer snel uitgewerkt is (na 2 à 3 uitademingen). Lachgas lijkt effectief en veilig voor moeder en kind en veilig voor zorgverleners in een omgeving met goede ventilatie en afzuiging. (bron: VUmc)