Derde ronde workshops & lezing

3A Wat doen verloskundig onderzoekers na hun PhD en waarom?
3B Digitale didactiek: Blended learning
3C Lezing Jan Rotmans: Wetenschapper én actievoerder tegelijkertijd
3D Workshop storytelling: Verhalen, verleiden en verbinden


3A Wat doen verloskundig onderzoekers na hun PhD en waarom?

Wetenschap is lange tijd een vrijwel exclusief mannelijke aangelegenheid geweest. Vrouwen zijn de achterstand aan het inhalen en dat gebeurt uiteraard ook in het onderzoeksdomein van de verloskundige zorg.

De inleiding van deze sessie wordt verzorgd door Rathenau Instituut onderzoeker Margot Schel. Zij praat ons bij met de juiste feiten en cijfers over vrouwen in de wetenschap, de zin van promoveren én loopbaanperspectieven voor gepromoveerden.

Na deze inleiding gaan we van gedachten wisselen met verschillende promovendi. Wat zijn zij gaan doen na hun promotie en waarom? In kleine groepjes gaan we snuffeltreffen met alle aanwezige promovendi. Dit is de kans om in één sessie verschillende perspectieven te oogsten op verschillende keuzes in loopbaanontwikkeling na een promotie.

De namen van de gepromoveerden met wie je mag snuffeltreffen houden we nog even geheim op deze plek. Update volgt.

Dr. Margot Schel is onderzoeker kwantitatieve onderzoeksinformatie en analyse bij het Rathenau Instituut. Zij is betrokken bij het verzamelen en analyseren van cijfers over de wetenschap. Daarnaast werkt zij aan het opstellen van publicaties met feiten en cijfers over verschillende onderdelen van het wetenschapssysteem.

 


3B Digitale didactiek: Blended learning

Halen we voldoende uit de mogelijkheden die onze digitale leeromgeving ons biedt? Kunnen we onze contacttijd effectiever invullen wanneer we leertechnologie omarmen? De AVAG heeft het vaardigheidsonderwijs als vertrekpunt genomen. In Maastricht zijn ze gestart met klinisch redeneren op een formatieve manier. En in Rotterdam gebruiken ze in de minor echoscopie fantooms zodat een student zijn leerervaring niet mist als een echte zwangere niet komt opdagen. Kortom: wat gebeurt er in het land en wat kunnen we van elkaar leren?

Digitalisering van het onderwijs is een onderwerp dat binnen alle hogescholen op de agenda staat. Sommige opleidingen zijn hier al ver in en andere ontdekken net welke kansen er liggen op het vlak van ‘flipping the classroom’. Tijdens deze workshop gaan studenten en docenten met elkaar in gesprek over digitalisering van het onderwijs.

Iedere opleiding presenteert kort één voorbeeld van digitalisering binnen hun onderwijs. Na deze drie korte presentaties voeren we de druk op en ga je zelf in kleine groepjes aan de slag met het TPACK-spel. In het TPACK-spel combineren we leerinhoud, didactische werkvormen en leertechnologieën tot uitdagende leeractiviteiten.

Deze sessie wordt begeleid door Evelien van Limbeek. Dr. Evelien van Limbeek is al meer dan 12 jaar werkzaam als docent-onderzoeker bij de AVM. Sinds januari is zij een van de teamleiders van de Academie Verloskunde Maastricht.

Vanuit haar interesse voor onderwijsontwikkeling werkt ze als onderzoeker bij het lectoraat Professionalisering van het Onderwijs met als aandachtsgebied actief leren met technologie.

 


3C De weg van scientist naar scientivist: Hoe ben je wetenschapper én actievoerder tegelijkertijd?
Lezing door professor Rotmans

Professor Jan Rotmans is een scientivist, een wetenschapper die in de praktijk betrokken is bij het versnellen van transities en duurzaamheid. Jan onderzoekt niet alleen de kanteling van de samenleving, maar speelt daar ook een actieve rol in. Door het oprichten van ICIS, Urgenda, DRIFT, Nederland Kantelt en het mede oprichten van Zorgeloos, wil hij de transitie versnellen.

Met zijn kennis wil hij graag de spelregels opstellen hoe deze transitie gerealiseerd kan worden en friskijkers en dwarsdenkers uit alle hoeken van de maatschappij bijeen brengen om op creatieve wijze samen het kantelpunt te bereiken. Hij vertelt ook over zijn eigen persoonlijke omwenteling die leidde tot zijn ontwikkeling tot scientivist.

Zowel nationaal als internationaal is hij een autoriteit op het gebied van transities en heeft hij meer dan 200 publicaties op het gebied van klimaatverandering, global change modellering, duurzame ontwikkeling, transities en systeeminnovaties geschreven.


3D Workshop storytelling: Verhalen, verleiden en verbinden
Workshopleiders: David Redeker & Marloes ten Kate

Ben je benieuwd hoe jouw (wetenschappelijke) verhaal spannender kan? Na deze workshop storytelling kun je boeiend en begrijpelijk een verhaal vertellen aan de directeur, de staatssecretaris en de buurvrouw. Daarnaast zijn de vaardigheden natuurlijk ook handig als je een stuk voor de opleiding schrijft, een lezing geeft of praat met een journalist.

Verhalen zijn de ideale manier om informatie over te brengen. Het menselijk brein is als het ware voorgeprogrammeerd voor verhalen. We krijgen ze met de paplepel ingegoten en in deze sessie oefen je zelf met enkele technieken.

De workshop combineert technieken uit theatersport met wetenschapscommunicatie. Theatersport is een vorm van improvisatietoneel waarbij acteurs met suggesties van het publiek ter plekke een verhaal op het podium neerzetten. Tijdens de workshop leer je met vallen en opstaan hoe je slim kunt associëren, wat de ingrediënten van een goed verhaal zijn en hoe je een spanningsboog kunt creëren. Zo ontdek je al spelenderwijs creatieve invalshoeken om te vertellen over je werk.

David RedekerMarloes ten KateDavid Redeker en Marloes ten Kate vertellen al jaren verhalen. David schrijft, begeleidt interviews en adviseert wetenschappers bij hun presentaties. Marloes presenteert, maakt video en tv en geeft presentatietrainingen. David en Marloes zijn ook nog eens ervaren improvisatie-acteurs. Daardoor weten ze als geen ander hoe je in een mum van tijd een spannend verhaal vertelt.